Cold-be-gone, eller forkjølelse-ha-deg-vekk på norsk! :D

-Så er det den tiden på året da forkjølelene og influensaen

stoOOorkoser seg.

-Jeg har i det siste hatt noen positive youtube erfaringer når det kommer til kjærringråd så jeg gikk strakens dit da jeg og samboeren begynte å bli syke bare noen dager før vi skulle nordover.

-Vi hadde en 12 timers togreise foran oss med hund, og som alle som har reist med toget nordafor Sinsenkrysset vet, vet man aldri hva slags farkost man ender opp i.

Kan være dette:

( ? )

Men kan også fort være dette:


( ???? )

-I tillegg ser My sånn ut når vi kjører tog ( Dvs, uten tyggebenet. )

-Hun haaaaaater å kjøre tog.


 

-Tanken på å være influensasyk med gal hund ombord i en utgave av Orientekspressen du ikke vil kjenne til, var mildt sagt «terrifying»….

-Vi hadde alle symptomene. Vondt i kroppen, slappe, trøtte, rennende øyne og samboeren hadde til og med begynt å få grøtet stemme og blitt småsnufsete.

-Så;

-Rett på Youtube med meg. Jeg søkte på kjærringråd for forkjølelse. Fant en del forskjellige videoer, men alle hadde de noen ingredienser felles.

De var som følger:

-Sitron

-ingefærrot (fersk)

-honning

-kanel

(  Man skal ikke ha i seg mer enn 1/2 ts kanel om dagen da det kan være skadelig og barn lurer jeg på om helst ikke skal ha det i det hele tatt. Er ikke sikker, men hadde droppet kanelen om det er til barn )

-hvitløk

( mitt eget supplement da jeg vet denne brenner baselusker like fort som kaloriene får bein å gå på i hamsterhjulet, ja eller på tredemølla om du vil )

-Her var det bare å sette i gang. Nød får naken kvinne til å spinne osv.

-Jeg kokte opp heksebrygget og slang oppi ett fedd hvitløk,

og vi helte miksturen i oss i te-form.

-Samboeren helte i seg ett to kopper og jeg var nok oppi tre i ren desperasjon. Dette var på kvelden. Vi gikk å la oss og tro det eller ei. Begge helt symptomfrie dagen etter. Jeg gikk å ventet på at symptomene skulle komme tilbake « with a vengeance», men nei.

-Togturen ble snufse-fri.

-Når vi kom nordpå viste det seg at ett familiemedlem var også begynt å snufse. Vi kokte sammen heksebrygget igjen, serverte på sølvfat med for å være ærlig liten tro på at dette kunne gjenta seg, men jaggu var ikke kroken frisk som en fisk dagen etter. Det er så underfunderlig at jeg knapt kan tro det selv.

-Under en familiemiddag kom jeg i snakk med nevøen min som er kokk om denne rare opplevelsen. Han forteller at han hadde fått ett tips da han begynte som kokkelærling. Hvis han begynte å føle seg snufsen så burde han prøve å lage seg en te bestående av?

-Du gjettet riktig, la oss si det sammen;

Sitron, ingefærrot (fersk), honning, hvitløk og kanel.

-Jeg kan selvsagt ikke garantere at du blir frisk av dette heksebrygget da det jo er nettopp det det er, ett heksebrygg, men er du ikke allergisk mot noe av ingrediensene, er det bare sunt og det gjør i alle fall ingen skade.

P.S:

-Jeg må få presisere at det ikke diskrimineres mot hekser her, tvert imot, da jeg er hellig overbevist om at hekser var:

A: Utrolig vakre jenter med karisma som menn falt som fluer for.

Eller:

B: Kvinner med stor kunnskap om naturmedisin.

Ummm… Dvs at folk på den tiden nå kunne trodd jeg drev med hekseri hadde jeg kokt sammen dette og noen tilfeldivis hadde frisknet til… Eh, hehehe. Jommen godt vi er litt mer opplyst i dag gitt. Ikke sant? Host, hark, jeg sa IKKE sant???? eh, hehehe.. um…

-Ok? Here is how its going to go down. Unngår du å bli syk pga dette heksebrygget fraskriver jeg meg alt ansvar! Dont you come burning me on no stake! Hihihi ;P

Her er nå i alle fall oppskriften 😉

-Du bør koke sammen denne miksturen det øyeblikket du begynner å føle deg litt forkjølelse/influensa-uggen for at det skal være håp i havet.

-Ka sku vi gjort uten havet. Sku vi BÆRT båtan???

( Hørt da jeg bodde på Sørøya utenfor Hammerfest i ett halvt års tid. Jeg boode på Sørvær. Fantastisk sted. Det fantes ikke stress der. Mimre-mimre… Jaaada, jeg vet dette var en fullstendig avsporing ;P On with it! As they say. Hihihi ;D )

Du trenger:

– 1 Sitron

– 1 – 2 stoooore ss ingefærrot (fersk)

– 2 ss honning

– kanel stang

( Jeg gjentar: Man skal ikke ha i seg mer enn 1/2 ts kanel om dagen da det kan være skadelig og barn lurer jeg på om helst ikke skal ha det i det hele tatt. Er ikke sikker, men hadde droppet kanelen om det er til barn )

– Ett par fedd hvitløk

– 1 liter vann

( sånn ca. Det kommer jo an på hvor sterk du vil ha den )

( Kanelen kom som vanlig for sent til fotoshooten 😉

And off we go:

 1: Skrell og skjær ingefæren opp i tynne skiver:

2: Skrell, skvisj og hakk opp hvitløken


( Skvisjing )

( Hakking )

3: -Plopp, opp i gryta med det! 😀 Jeg har ca 1 liter vann her

(

4: Del sitronen i to

5: Skvisj ut saften av halve sitronen oppi gryta.

6: Del den delen av sitronen du nå har svisjet opp i båter, og kast dem oppi 🙂

7: Kok opp og la så småkoke/simmre/trekke i 5´ ish minutter.

8: Dra så gryta av ildstedet ( eller plata om du vil )

9: Og skvisj den andre halvdelen av sitronen oppi.

10: Tilsett de to spiseskjeene med honning

11: Rør rundt mens du sier «COLD-THY-BE-GONE» ( in a chanting manner )

12: Sleng oppi en kanelstang ( optional )

13: Oppi koppen med heksebrygget

14: Og voila! Enjoy 🙂

-Er det ikke søtt nok, kan du ha i litt sukker, suketter, eller som meg, Stevia.

-Stevia ser ut, og smaker som sukker ( litt søtere) men har NULL kalorier og får IKKE blodsukkeret ditt til å skyte i været.

-Dettte er gull for sånne sweet-tooths som meg. Det er faktisk en urt. Tro det eller ei 🙂

-Og som alltid, har viss-vass og fanterier ramlet ut av min munn,

er det bare å slå i bordet!  😀

Legg igjen en kommentar

