Koteletter i grønnsaks-eng! :D

 koteletter

-Jeg spiser sjelden poteter og ris da poteter har masse stivelse i seg og ris får blodsukkeret til å skyte i været.

-Stakkars deg, hva spiser du da? Sier folk flest.

-Vel, jeg spiser mye gønnasaker i stedet, og savner hverken ris eller poteter nå lenger 🙂

-Blomkål og brokkoli er supre potet/ris erstaninger! 😀

-Hvis du for eksempel steker/koker opp blomkål og moser denne blir det rene potetstappen.

-Du har også retter hvor du ikke tenker over at du ikke har poteter eller ris. Som denne:

Koteletter i grønnskaseng:

 Du trenger:

-Olje til steking

( Jeg bruker olivenolje her, men du kan bruke den oljen du foretrekker. Er du ikke allergisk mot peanøtter som jeg, er peanøttolje helt nydelig 🙂

-Koteletter ( Nok til å dekke en langpanne 🙂

( Svin eller lam spiller ingen rolle )

– 1 Blomkål

– 1/2 Brokkoli

– 2-4 Løk

– 2 Gulerøtter

– En tre-fire fedd Hvitøk

( Hvitløk er ikke nødvendig. Som hvitløkens advokat vil jeg si at du ikke får dårlig ånde av den når den er kokt eller stekt, og at den brenner bakterier «like nobodys business!»  😉

-Evt 2-3 dl Havrefløte ( havremelk til matlaging ) eller fløte.

-Denne retten kan lages både med og uten fløte. Jeg lager den her uten, men den er SINNSYKT god med fløte, så jeg anbefaler på det sterkeste å lage den MED fløte 😉

Salt og pepper.

How-to-do-di, eller hva-gjør-jeg-nå på norsk 🙂

-Ha salt og pepper på kotelettene.

( Lar du dem ligge over natten med salt og pepper blir de helt sinnsykt gode )

-Kutt opp grønnskakene

-Ha olje/smør i en langpanne

-Legg grønnsakene i pannen

-Legg koteletene over grønnskaene.

( Hvis du vil ha brokkolien al dente, legger du ikke denne i enda, selv om jeg har gjort det her )

-Do as I say, not as I do…

-Hva kan jeg si, jeg var lat denne dagen Hihi  😉

-Inn i ovnen på 220*c med dem! 🙂

-La stå i ca 30 minutter. Du kan sikkert sjekke etter 20 min da stekovner er forskjellig. Når de har fått en god brunfarge snur du dem og la den stå i nye 20-30 minutter. -Igjen, følg med da det er forskjell på ovnene 🙂

-Når kotelettene har fått en fin brunfarge på den andre siden også, heller du over føten hvis du vil ha fløtesaus, og legger inn brokkolien hvis du har ventet med denne. Ha i ca 2 ts salt som du strør over.

-La stå i ca 10 minutter.

-Voila!

-Da gjenstår det bare en ting å si:

-Server og enjoy 🙂

_____________________________

Legg igjen en kommentar

