ADHD/ADD og kosthold. Del 1. Eliminerings kosthold.

Først vil jeg si:


-Det finnes ikke mer effektive og karismatiske mennesker.

-De har en utstråling mange bare kan drømme om.

-De lar aldri barnet i seg dø,

og de er en arbeidgivers drøm hvis de er i ett yrke de trives i.

-Men litt hjelp til å fokusere all den energien gjør som regel ikke noe.

-Uten kan det fort bli litt kaotisk til tider 🙂

-Jeg vil over de neste dagene snakke om ADHD/ADD og kosthold.

-Mange som har ADHD/ADD reagerer også på visse matvarer.

-En del matvarer kan være med på å forsterke ADHD/ADD symptomer.

-Hvis man finner ut hva disse matvarene er, kan man fjerne dem fra sitt kosthold, og dermed mildne symptomene.

-Vil du finne ut om du reagerer på noe du spiser, kan du kjøre kostholdet beskrevet under i to uker.

-Etter disse to ukene, introdusere du en og en matvare.

-Spis da masse av den matvaren du introduserer over en tre-firedagers periode,

så ser du om du reagerer i form av utslett, hodepine, konsentrasjonsvansker, at du blir urolig, eller får flere utageringer.

-Har du ingen reaksjoner, vet du at det er mat du trygt kan spise 🙂

 

-I to uker spiser du altså om de gjorde på 1800-tallet, og holder du deg til disse reglene:

-Ikke spis:

-Melkeprodukter.

 

-Gul mat.

-Spesiellt mais og squash. Banan er lov. Den er hvit inni 😉

-Ikke noe form for junk food, eller, snop, pottis, godterier osv på norsk.

-Dvs. Kommer det i innpakket i noe som helst, ikke spis det.

-Disse er fulle av sukker og karbohydrater som gjør at man blir mere hyperaktiv, og virker sløvende på hjernen.

 

-Ikke saft og juice. Av noe slag.

-Disse er smekkfulle av sukker. Eple juice er det værste av det værste. Ett lite glass med eplejuce har samme sukkerinnholdet som åtte epler.

 

-Kutt ned sukkerinntaket med minst 90%.

-Kan du kutte det helt, er det det aller beste. Det er vanskelig å kutte det helt ut da det er sukker i det meste, men gjør ditt beste.

-Kutt ut sjokolade med minst 90%.

-Helst totalt. Må du ha det, må du ikke spise mere enn en liten sjokoladeplate pr uke.

-Ingen kusntige søtningsmidler.

-Ingen. Kutt det fullstendig ut.

-De er fulle av kemikalier som er skadelige for hjernen.

-Ikke ferdigmat/prossesert mat som pølser, burgere, pizza osv-osv.

-Inneholder det kemikaler du kke klarer å uttale, ikke spis det. Har det konserveringsmidler i seg, ikke spis det.

 

-Ikke spis frityrstekt mat som pomme frites og chicken nuggets.

-Må du spise det, sørg for at du får i deg enumettede fettsyrer som omega 3 med en gang du kommer hjem.

-Unngå mat med kunstige fargestoffer.

-Ikke spis fisk.


-Dette brukte å være den beste måten å få i seg omega 3 fettsyrer, men i dag er kvikksølvinnholdet i fisk så høyt at det ikke er sunt lenger.

-Pga forurensing, er kvikksølv-innholdet i fiskekjøttet til det meste av fisken vi har i dag, for høyt til å være sunt.

-Fiske-oljene er trygge, men kjøttet skal man være forsiktig med, så under denne 14 dagers perioden, unngår vi fisk.

_____________

-Etter disse to ukene kan du da starte å introdusere en og en matvare som beskrevet ovenfor,

for å se om noen av dem forsterker din ADHD/ADD.

 

Og gjør de ikke det er det som sagt bare å forsyne seg 😉

_________________________

-I del 2 tar vi for oss hvordan kostholdet til en person med ADHD/ADD BØR se ut.

Trykk HER for del 2.

-Mange toppledere og mennesker som rett og slett bare ønsker å maksimere hjernekapasiteten, går også på dette kostholdet.

 -Som han der. Han der går sikkert på det kostholdet. Hihi 😉

___________________________

-Har du hørt om weighted blankets, eller ett tunge tepper?

-Disse kan virke beroligende på ADHD/ADD.

Se innlegget mitt HER 🙂

-Du finner også en beskrivelse på hvordan du enkelt kan lage ett selv i dette innlegget 🙂

_______________________________

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s