ADHD/ADD og kosthold. Del 4. Medisinering. Skal-skal ikke?

Medisiner:

Skal, skal ikke?

-Ja det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre.

-Er man voksen og det gjelder en selv, finner man ut hva som er mulig for en selv, og sin situasjon.

-Er man voksen og barnet ditt har fått diagnosen er det nok ett dilemma.

-Skremmende Amfetamin medisiner, naturmedisiner eller ikke medisinere.

 

-Vel, diskusjonen går høylytt om dette temaeet, og svaret er individuellt mener jeg.

-Jeg mener på det sterkeste at er man under utdanning bør man medisinere seg.

-Sørg for at barnet ditt får utbytte av skolegangen.

-De aller fleste som har ADHD er over gjennomsnittet intelligente,

så det er nesten en forbrytelse å ikke sørge for at barnet ditt får utnyttet sitt fulle potensiale.

-Etter endt skolegang kan han/hun heller velge sev.

-Jeg var 35 da jeg fikk diagnosen, min søster over 40, min nevø over 30.

-Vi fikk alle de samme tankene.

-Hva kunne jeg ha blitt hadde jeg fått dette da jeg var 7?

-Jeg var heldig. Jeg syntes skole var morsomt så jeg fulgte med i timene.

-Jeg gikk ut med toppkarakterer uten å åpne en bok.

-Så kan du si: Vel, der ser du. Man trenger ikke medisinere seg.

-Vel.

Ja, jeg hadde toppkarakterer…

-Men jeg klarte aldri å bestemme meg for hva jeg ville bli…

-Jeg hoppet fra det ene til det andre hele tiden.

-Jeg endte opp med en STOR pose flaks og fant animasjonsyrket.

-Teknikk møter kreativitet. Ett yrke som forandrer seg hele tiden, og hvor ikke en dag er lik.

 -Men hadde jeg vært medisinert fra dag en på skolen….

 -Hva jeg kunne vært i dag kan man bare filosifere om.

 -Men, jeg gråter ikke over spilt melk, da jeg da hadde en stor posjon flaks.

 -Min nevø derimot hadde ikke samme flaksen.

-Han syntes ikke skole var morsomt.

-over 90% av menn som sitter i fengsel har ADHD.

-Er ikke det grunn nok til å sørge for at ditt barn får konsentrert seg nok til å få med seg skolen?

____________________

-Så har du de som slutter med medisiner fordi man blir zombi.

For det første:

-Sjekk om doseringen er for høy.

-Mulig den bør nedjusteres, eller kanskje barnet ditt/du er så svakt rammet at du kan gå på naturmedisiner, eller at det holder å legge om kosten din.

Se:

-ADHD/ADD og kosthold.  Del 1

-ADHD/ADD og kosthold. Del 2

-ADHD/ADD og kosthold. Del 3

 For det andre:

-Er problemet ditt/barnet ditt at de ikke lenger er han «kule» i gjengen som er suuuper impulsiv, finner på at det morsomme hele tiden, danser på bordet, legger ned alle damene, kjører som en gris, og er den tøffaste katta i gata lenger….

-Vel….

-Er jeg nødt til å forklare den der?

 

-Tror du det der er kult å være gift med?

-De fleste klarer kanskje max fem år sammen en sånn type. Max.

-Jeg har ikke tall på hvor mange som har kommet til meg og fortalt om en eller annen som klarer seg helt fint uten medisinering av noe slag.

-Da spør jeg: Er han/hun gift? ( som i ett forhold lenger enn fem år? )

-Svaret har til nå vært: Umm… Eh… Nei.

 

-Vil du ha forhold som varer, bør du gjøre noe.

 -Enten medisinere deg, gå på naturmedisiner om det er nok, eller legge om kosten om det holder.

-Vi er alle forskjellige, og forskjellige ting hjelper på forskjellige individer.

-Noen trener hver dag og sier at det holder.

-Trening, pluss tilskudd, pluss kosthold skal være effektivt.

-Det varierer fra person til person.

-Går du på høye doser og fremdeles har problemer, legg om kostholdet ditt,

og ta tilskuddene du bør ha for å få maksimal utbytte av medisinene.

-Er du interessert i å trappe ned på medisinene, gjelder det sammen.

-Skal du prøve å kutte ut medisinene, gjør det samme.

-Jeg vet også om mennesker som kutter ut medisiinene i helgene for eksempel.

-Vær obs på at dagen du går av, eier du ikke lunte. Er det verdt det?

-Vel. Dette er mine synsinger og erfaringer rundt temaet.

-Alle er vi forskjellige og forskjellige ting fungerer på forskjellige mennesker.

-Det som er viktig er at vi gjør noe for å fokusere all denne energien, dempe impulsiviteten litt, og kutte toppene av følelses svingningene.

-Det er helt greit å være impulsiv, men kanskje vi ikke skal kjøpe den Jaguaren og heller gå for den brukte Fiestaen?

-Det er helt greit å eksplodere, men det er vel ikke nødvendig å sparke inn alle dørene i huset?

-Hadde kanskje ikke gjort noe å vært medisinert da du la ned den typen/dama på fest og var utro mot typen/dama di?

-Hadde kansje tenkt deg om to ganger først, hadde du vært medisinert.

-Når man er umedisinert er ofte livet svart og hvitt, og JA er ett kult ord.

-La barnet ditt oppleve gråtonene. Det må ikke være enten eller her i livet. Det finnes noe mellom.

-La barnet ditt få mulighet til være den fantastiske, karismatiske, intelligente, kreative, lekne personen det egentlig er uten å bruke opp vennenne sine, være en taper på skolen og ende opp med utallige skilsmisser.

-ADHD/ADD er en velsignelse, ikke en forbannelse.

-Men du MÅ følge bruksanvisningen.

-Er du/barnet ditt riktig medisinert, om det er via kosthold og trening, medisiner, eller begge deler, blir man ikke zombi.

-Man får lov å være den man egentlig er.

-Andre får se den man egenlig er.

-Og den de ER, er fantastisk.

-Jeg kjenner ett barn som gikk fra å være en person jeg virkelig ikke klarte, til å bli en av de skjønneste personene jeg vet om 🙂

-Tilbakemeldiger jeg fikk fra de rundt meg etter jeg begyte på medisiner og la om kostholdet var bla:

-Du klarer å lytte nå, og du avbryter ikke hele tiden 🙂

-De som merker det mest er de rundt meg. Ikke meg.

-Jeg gjør noe med ADHDen min fordi jeg vil ha forhold som varer.

 

-Hva du gjør, er opp til deg 🙂

 

 __________________________________

Naturmedisin:

-Om du ønsker å prøve ut naturmedisiner er dette noen jeg har hørt om:

-De fleste ser stor forbedring, men igjen, det finnes selvsagt unntak som det alltid gjør.

-En av de mest kjente er Attend. Den blir anbefalt til alle typer ADHD, ADD osv.

-Har du impulsiviteesproblemer, hyperaktivitet, utageringer etc, blir Extress anbefalt.

-Memoran blir anbefalt his du har dårlig konsentrasjon og minne.

________________________

-Her er en oppskrift på en shake som kan hjelpe med konsentrasjonen:

-En kopp kaffe

-Noen isbiter

-15-20 gram proteinpulver

-Kjør i mikseren og drikk.

-Proteinet:

-Øker hjernefunksjonen.

 -Koffeinet:

-Åpner blodårene og øker blodtilførselen til hjernen på samme måten som de fleste ADHD medisiner fungerer.

-Effekten av dette har for mange barn og voksene samme effekt som en liten dose Ritalin.

 -100 gram koffein har omtrent samme effekt som 5 mg Ritalin.

 

-Hvis man klarer seg på en lav dose Ritalin, kan noen klare å fungere normalt på denne shaken istedet for å medisinere seg.

-Noen kan ha reaksjoner på koffeinet, bla løs mage, men det er heller sjeldent.

-De fleste opplever at det hjelper dem å fokusere. Akkurat som medisinen gjør 🙂

-Hvis du merker at denne shaken fungerer, bør du ta en shake til frokost og en i tretiden på ettermiddagen.

-Før lekselesing for eksempel 😉

 

-Merker du ingen effekt av shaken, er det ingen vits i å ta den.

________________________________

-Har du forresten hørt om weighted blankets, eller ett tunge tepper?

-Disse kan virke beroligende på ADHD/ADD.

Se innlegget mitt HER 🙂

-Du finner også en beskrivelse på hvordan du enkelt kan lage ett selv i dette innlegget 🙂

_______________________________

-Lurer du på om du kanskje har ADHD/ADD kan du ta denne testen for å se om det er noe du kjenner igjen i.

Trykk HER 🙂

-Kjenner du deg igjen i denne testen, hadde jeg kontaktet min lege, og krevd å få en henvisning til psykriater. Ikke psykolog. De kan ikke hjelpe deg. Du må til en psykriater.

-Forteller fastlegen din deg at neida, det er ikke noe galt med deg, så det er ikke nødvendig med en utredning, hører du ikke på dem, og krever en utredning. De er ikke utdannet innen prykriatri så dette vet de ingenting om.  🙂

Legg igjen en kommentar

