Hvorfor virker yoga? Noen som lurer?

 

-Vel, DET har i alle fall jeg lurt på! 😀

-Heeelt til min gode venninne April, forklarte meg det.

-Det er så vanvittig enkelt.

-Du vet når du sier til barnet: «Så-så vennen. Pust inn og pust ut. Det går så bra så» 🙂

-Vel. Der har du hemmeligheten.

-La oss starte med å gå tilbake til stenaldren.

-Den gang vi bodde i huler, og livet bestod av å samle mat, jage, og formere oss.

-På den tiden var faresituasjoner for oss mennesker som regel at vi ble angrepet av for eksempel en bjørn, en ulv, eller noe annet stort og sinna noe.

-Da måtte vi forsvare oss.

Når vi står i en slik situasjon, konsentrer kroppen vår seg om faren vi står over, og legger all sin energi inn i å forsvare oss.

-Alt som ikke har pri én, går nå saktere. Alt indreorganisk går saktere. Sidesynet blir til og med dårligere. Vi er superfokusert. All vår energi skal nå brukes til kamp.

-Vi produserer masse kemikalier som adrenalin og annet morro, som kommer godt med i en real slosskamp, eller ett nytt rekordforsøk på 60 metern.

-Hva skjedde så på den den tiden?

-Jo, vi gjorde nettopp det. Vi sloss, eller vi beina avgårde! :O

( Siden jeg trives i hamsterhjulet, hadde jeg sikkert lagt beina på nakken! Hihihi ;D )

-Alt av kemikalier vi nå hadde vært så flinke å produsere for kamp, ble brukt til det de var produsert for,

og dermed sendt videre i systemet for så helt til slutt å bli skylt ut

( Vekk med det! )

.

-I dag har vi litt andre faresituasjoner enn den gang.

-Ikke så mange bjørner og ulver i gatene i dag kan du si. Ja bortsett fra på Rena da 😉

-Og jeg tenker ikke nødvendigvis på situasjoner som denne:

-I dag føler vi oss truet når vi for eksempel krangler med kjæresten.

-Vi ikke når deadlinen vår på jobben.

-Vi ligger bak en mann med hatt i bil-kø, og skulle nådd den middagen med svigerforeldrene som vi skulle møte for første gang i dag 😉

-Mange-mange situasjoneer i dag fører til at vi føler oss truet.

-Så hva gjør kroppen i dag når vi føler oss truet?

-Jo, nøyaktig det samme den gjorde for en trillion år siden. Alt indreorganisk går saktere, vi produserer kemikalier vi trenger til kamp osv-osv.

-Hva skjer så i dag?

-Går vi til frontal-angrep på kjæresten?

-Legger vi beina på nakken og gyver avgårde når vi ikke når deadlinen vår?

-Drar vi frem bazookaen og blåser «mann med hatt» av veien?

 

-Nei de aller fleste av oss gjør vel ikke det…

( …Selv om spesielt det siste kan være uuuuutrolig fristende til tider! Hihihi ;D )

-Så hva skjer da med alle «godsakene» vi produserte for bruk i kamp nå da?

-Joda, du gjettet riktig….

-De blir i kroppen…

-Så hvordan får vi dem da ut?

 

-Jo, vi må fortelle kroppen at nå er faren over. Du kan slappe av, fungere som normalt og slippe ut morro-kemikaliene.

-Og hvordan gjør vi nå det?

-Vel, vi hermer etter Karate kid, eller gjør som vi forteller barna våre de skal gjøre når de blir redde:

-We breathe in…. And we breathe out…, eller Puster inn… og puster ut…. på norsk! 😉

-Så hvorfor i all verden fungerer det da?

-Pusten er en av de tingene som vanligvis går helt automatisk men som vi faktisk kan kontrollere om vi vil.

-Vi kan ikke kontrollere hårveksten for eksempel, men vi kan kontrollere pusten om vi ønsker. Når du tar kontroll over pusten, sier du til deg selv:

-Nå er jeg i trygge omgivelser, at jeg tar meg tid til å ta kontroll over pusten min. Selv om jeg ikke trenger det ,da den jo går av seg selv til vanlig. Når jeg gidder å gjøre det, ja DA må det være trygt og rolig rundt meg. Det er jo SÅ unødvendig! 😀

 

-Når kroppen mener den er trygg, slapper den av, og alle indreorganiske funksjoner går normalt. Kroppen slipper da løs giftstoffer som vi produserte da vi var i den sinnsykt truende situasjonen, og alt blir bare fryd og gammen og velstand! 😀

-Og DEFOR, enkelt forklart, virker yoga og meditasjon.

-Du tar kontroll over pusten, du forteller kroppen din at alt er vel, og den gir til gjengjeld slipp på alle krigs-kemikalier og annet morro og alt indreorganiskt begynner å fungere normalt igjen fordi:

-Faren er over 🙂

_____________________

-Meditasjon handler i tillegg til å ta kontroll over pusten så kjemikaliene frigjøres, også om å gi hjernen din lunsj-pause.

-Dvs. Tømme hodet for tanker og fokusere på ting som ikke stresser deg.

-Men det skal ikke jeg snakke om her.

-Den oppgaven gir jeg til noen andre som kan teknikkene bedre 🙂

-Jeg trener yoga ( yoga runden min finner du HER ) men min form for mental lunsj-pause, eller meditasjon om du vil, er å ta en joggetur som er så utfordrende at jeg ikke klarer å tenke på noe annet enn joggingen, eller hvis jeg er i det komfortable, bedagelige hjørnet, sette meg ned å spille ett eller annet spill, som baaare er koselig! 😀

 ( -Fine farger, vakkert, hyggelig og kos. Ikke mange truende elementer her nei! 😉

-Jeg får på den måten tømt hodet.

-Andre foretrekker å se på serier, eller filmer hvor man ikke trenger å bruke en hjernecelle.

-Jo større ansvar på jobben, jo større behov har man som regel for å slappe av mentalt når man kommer hjem.

-Da jeg foreleste på høyskolen, elsket jeg å komme hjem, dra på meg kosedressen, krype under dyna, og se på farmen eller noe annet jeg slapp å bruke en eneste hjernecelle på 🙂

-Så ikke vær flau over å se på «dritt-serier» folkens. Det forteller bare at du har en jobb som sliter mentalt det serru. Hihi 😉

-Da har jeg egentlig bare en ting til å si:

-Koooos deg meg favoritt-seriene dine med god samvittighet, ikke vær flau over dem, og sist men ikke minst:

-Breathe innnnnn…. And…  Breathe ooooout…..  😉

Hihi 😉  ❤

____________________________

meditasjon,yoga,pust,helse,slaggstoffer,trening

Legg igjen en kommentar

