Insomnia? ADHD? ADD? Asbergers syndrom? Angst? Autisme? Har du hørt om tunge tepper, eller weighted blankets?

 

-Har du, eller noen du er glad i Insomnia? ADHD? ADD? Asbergers syndrom? Angst? Autisme?

-Se listen litt lenger ned i innlegget for flere diagnoser 🙂

 -Ett weighted blanket, eller ett tungt teppe på norsk, kan gjøre underverker.

-Du vet hvordan en klem virker beroligende?


 -Vel, sånn fungerer ett weighted blanket enkelt forklart.

-Det får deg til å føle deg trygg, du slapper av, og du blir dermed rolig og avslappet.

-Tror du meg ikke kan du se vitnemål fra en jente som lider av insomnia, og som nå faktisk ikke trenger sovemedisin lenger HER

-Her er vitnemål fra mødre som snakker om sine barn i skolesituasjonen. Trykk HER

-Ett wieghted blanket er designet for å hjelpe med sensorisk prosessering og motoriske lidelser.

-Ett tungt teppe virker selv-beroligene og fremmer propriosepsjons-evnen, dvs menneskers evne til å avgjøre sine egne kroppsdelers posisjon.

Les mer om dette HER 🙂

-Ett weighted blanket, eller herved kalt; kose-teppe 🙂 på norsk, kan hjelpe de med:

Insomnia                                          Angst

ADHD/ADD                                  RLS Rastløse bein

EpilepsiAspergers Syndrom           Autisme eller ASD

Epilepsi                                            Tourette’s Syndrom

Bi-Polar Lidelse                               Pervasive DevelopmentDisorder

Fetal Alcohol Syndrome (FAS)     Alzheimer’s

BTI, Traumatisk hjerneskade       Retts Syndrom

Celebral Parese                                Sensorisk Integrasjon

Demens                                            Sensory Processing Disorder

Down’s Syndrom                             Parkinsons Sykdom

-Barn som har vanskeligheter med å konsentrere seg og holde seg rolig i for eksempel ett klasserom, kan dra stor nytte av ett kose-pledd over fanget når de sitter i klasserommet.

 
-Disse tunge, eller kose-hjelpemidlene finnes også i «ha-på-fanget» størrelse og til og med vester.  «Ha-på-fanget» størrelsen er jo da fint å bruke i ett klasserom, og vesten i store-fri 😉

-Vesten virker beroligende og man har sett resultater i form av mindre utageringer på barn som har brukt disse.

-Vestene og de små teppene til å ha på fanget kan du se og få kjøpt HER, men det er sikkert mange andre steder på nettet som har disse produktene.

-For mer informasjon om disse produktene trykk HER og bruk google oversetter hvis du ikke er så glad i engelsk. Jeg kan hjelpe med oversettelse hvis det er ønskelig 🙂

-Teppet skal brukes i den situasjonen det er behov for det. Hvis du har insomnia, bruker du det når du skal sove og ikke hele kvelden i sofaen når du ser på tv 🙂

-Grunnen til dette, er at man blir vant til vekten hvis man har det på seg hele tiden, og da vil effekten bli borte.

-Du kan kjøpe ett teppe på nett, eller du kan rett og slett lage ett selv som jeg gjorde.

-Jeg har så lenge jeg kan huske vært plaget av insomina. Jeg har brukt minst en time på å sovne, men som oftes mer. Grunnen er at når jeg legger hodet på puta bagynner maskineriet virkelig å virke.


-Alt fra daglige problemstillinger til kreative ideer, fosser da inn! Har ikke tall på alle de gangene jeg har stått opp for å notere ned det sinnsykt smarte jeg plutselig kom på! Lol. Noen som kjenner seg igjen? 😉

-Nå om dagen sovner jeg på sånn ca ti til, ved svæært sjeldne anledninger (dvs hvis serien jeg ser på plutselig ble sinnsykt spennennde så jeg presser meg til å holde meg våken) toppen tredve minutter. Det vanlige er 10-15 minutter.

 

-Jeg har gjort to ting:

1. Begynt å spise mat med melatonin i. Spesiellt gresskarkjernene har gjort susen.

Se oppskrift på melatonin-bombe-kveldsmat HER 🙂

2. Laget meg ett weighted blanket, eller kose-teppe om du vil.

-Jeg kommer aaaldri til å glemme den første natten jeg sov med dette teppet. Bang! Så var jeg vekk.

-Samboeren min kommenterte det dagen etterpå. Han hadde ikke trodd det han så. Han har aldri sett at jeg sovnet så raskt 🙂

-Vel, ønsker du nå å lage ett slikt teppe enten til deg selv, eller en du er glad i, er fremgangsmåten her 🙂

-Du trenger:

-Ett dynetrekk.

-En gram vekt.

-Plastperler, eller noe annet smått noe som veier litt fordi:

 

-Vekten av teppet skal være 10% av kroppsvekten til personen som skal ha teppet + 0,45 kg,

 -Jeg kjøpte disse bøttene på Biltema og Clas Ohlsson. De kostet rund 100 lappen pr bøtte og det var ca 0,8 kg plastperler i hver bøtte.

-How-to-do-di, eller weighted blanket/kose-teppe på 1-2-3, på norsk! ;D

-Merk opp der hvor sømmene dine skal gå.

-Jeg velger stykemetoden, da jeg i grunn er ganske lat 😉

1. Legg dynetrekket på gulvet

2. Brett på midten og stryk brettekanten.

3. Brett på midten igjen og stryk brettekanten.

4. Brett på midten igjen og stryk brettekanten.

5. Brett på midten igjen og stryk brettekanten.

6. Brett på midten igjen og stryk brettekanten.

Voila. Da har du rutenettet, nesten komplett. Vertikalt skal rutene du har strøket, igjen deles på to men det tar du på gefylen, som jeg gjorde, eller du tar deg tid til å stryke dem også 😉

-Lager du ett teppe til en voksen person, som her. Bør du ha 8 vertikale og 16 horisontale sømmer altså 128 lommer.

-Sy først de vertikale sømmene. I dette tilfellet skal resultatet bli åtte lange lommer 😉

-Det vi skal nå er å finne vekten av perler som skal inn i hver lomme.

-Det er den totale vekten av perlene dine, delt på 128.

-Hell, summen du kom frem til, i hver kolonne/sylinger/lange lomme i teppet.

-Rist /løft opp teppet så plastperlene renner ned til bunnen av teppet. Altså til den første lommen.

-Sy så den første horisontale sømmen.


-Nå har du «låst» eller «stengt» om du vil, perlene inne i den første lomme-raden 😉

-Gjenta prosessen til du har fylt hele teppet.

-Voila.

 

-Dett var dett, eller that’s all there is to it, på engelsk! ;D

-Relax, enjoy og soooov godtz Zzzzzz! ;D

______________________

Legg igjen en kommentar

