Vær obs på frøinntaket ditt

-Jeg fant dette innlegget i KK da jeg søkte etter helsefordelene til chia frø.

-Dette bør du lese.

____________

Vær obs på frøinntaket ditt

Overdrevent inntak kan blant annet gi allergiske reaksjoner.

adeblys bilde

Adéle Cappelen Blystad

Torsdag 31. oktober 2013 kl. 06:02

-Solsikkefrø, chiafrø, linfrø, sesamfrø, hampfrø.

-Er du en av de som lesse på med frøi smoothies, salater,

kornblandinger og bakevarer fordi du har lest at det er så sunt?

-Da bør du få med deg dette.

-I likhet med alger, sjøgress, hvetegress, acai og andre såkalte superfoods

har ulike frøsorter blitt en stor kostholdstrend de siste årene.

-Men – som KK.no tidligere har skrevet,

er faktisk ikke alle disse frøene ikke like bra for helsen din.

Hvert fall ikke i for store mengder.

I MATEN:

Mange av oss bruker ulike frøsorter i maten vår fordi vi har hørt at det er sunt.

Og det er det – men ikke i for store mengder.

Inneholder giftig tungmetall

Tidligere analyser utført av Mattilsynet og næringsmiddelmyndigheter i andre land,

har for eksempel vist at det er lurt å begrense inntaket av solsikkekjerner.

For selv om disse frøene er en god kilde til protein, flerumettede fettsyrer, vitamin E, folat og en rekke mineraler som selen, kobber, mangan, magnesium og fosfor, inneholder de også:

-Betydelige mengder at det giftige tungnetallet kadium,

som blant annet kan skade nyrefunksjonen.

-En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,15 milligram kadmium om dagen,

og selv om du ikke trenger å droppe frøene helt, er det greit å holde seg til en liten dose om dagen.

(les mer om solsikkekjerner og kadmium på Matportalen.no).

VÆR OBS:

Solsikkerkjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium.

Kan føre til allergier

Når det gjelder sesamfrø, chiafrø og hampfrø,

så kan det være lurt å begrense disse av en helt annen grunn.

-Som klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere har uttalt til KK.no, så kan nemlig overdrevent inntak av frøsortene føre til allergier.

-Det er ikke tilsvarende begrensninger om maksimalt inntak

av sesamfrø, chiafrø og hampfrø siden de ikke har samme problematikk når det gjelder tungmetaller, men det er likevel grunn til å moderere inntaket av disse, har Sundfør forklart:

-For høyt inntak kan nemlig føre til allergiske reaksjoner.

-Til tross for at det stadig vekk dukker opp nye studier som lover at ulike frø kan være bra for hjertehelsen, og stabilisere blodsukkeret ditt,

understreker Sundfør at det er grunn til å være noe kritisk.

-Det er sparsommelig med dokumentasjon for de positive helseeffektene til disse frøene

og ut fra dagens forskning

er faktisk negative helseeffekter like sannsynlig som positive, har ernæringseksperten forklart.

Energirike matvarer

-Giftige tungmetaller og mulige allergier,

er ikke de eneste grunnene til at du bør følge med på frøinntaket ditt.

-Ifølge Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS,

er frø, i likhet med nøtter energirike matvarer.

-Frø og kjerner er næringsrike matvarer.

-De er imidlertid energirike,

-Så om du er opptatt av å passe vekten, bør du ha et bevisst forhold til hvor mye og hvor ofte du unner deg frø av ulikt slag.

-Selv om frø er sunt, er det ikke slik at jo mer jo bedre.

-Det er rett og slett ingen matvare som er sunn i for store mengder, sier hun til KK.no.

VARIER PÅ FRØENE:

-Ifølge ernæringsekspert Kari H. Bugge,

er det lurt å variere litt på frøsortene du spiser.

-Ifølge Bugge bør du også variere frøinntaket ditt.

Altså – ikke spis de samme frøene hele tiden.

-En av mine kjepphester er rådet om å spise variert.

-Har du et variert kosthold der du inkluderer mange forskjellige matvarer, vil kroppen din få tilgang på mange forskjellige næringsstoffer som den trenger, samtidig som du unngår å få for høye doser av eventuelle skadelige stoffer som kan være i maten.

Hun mener også at det er flere positive ting ved å få i seg litt frø.

-Når du spiser kjerner og frø får du med deg alle næringsstoffer i matvaren? også de aktive plantestoffene, som planten selv produserer for å beskytte seg mot skadedyr og andre angrep fra omgivelsene. På linje med at vi også produserer beskyttende stoffer i vår egen kropp for å hindre at skadelige stoffer får anledning til å utøve skade på våre vev, sier hun.

Dette bør du vite om noen av frøene:

SESAMFRØ:

Ifølge Sundfør kan blant annet sesamfrø gi allergiske reaksjoner.

Sesamfrø: Allergiske reaksjoner som følge av sesamfrø er blitt økende blant befolkningen,

og årsaken er blant annet endring i spisevaner.

Tilsetning av mer sesamfrø i maten har ført til økt forekomst av atopisk allergi mot sesam,

og det dreier seg ofte om ganske alvorlige reaksjoner, har Sundfør forklart.

-Det finnes ingen øvrig grense for inntak,

men det er greit å vite av økt forbruk av sesamfrø øker risikoen for sesam-allergi.

CHIAFRØ:

I likhet med sesamfrø, kan chiafrø gi allergiske reaksjoner.

-Ifølge Sundfør kan også chiafrø ha allergifremmende egenskaper.

-Ifølge European Food Safety Authority kan frøene fremkalle farlige

allergiske reaksjoner hos personer som er allergiske mot peanøtter og sesamfrø, har hun fortalt.

-Det stilles også spørsmål ved om et høyt inntak av chiafrø kan føre til allergi mot frøene i seg selv, i tillegg til peanøtter og sesamfrø.

HAMPFRØ:

 -Hampfrø har ikke vist seg å ha noen negative helseeffekter, men Sundfør understreker at

innholdet av omega-3 fettsyrer i frøene ikke er like effektive for helsen som de du får fra sjømat.

-Husk at det finnes bedre kilder til omega-3 enn frø.

-Vegetabilske kilder til omega-3 inneholder bare alfalinolensyre, som må omdannes til de lengre omega-3-fettsyrene EPA, EHA og DPA i kroppen.

Dette er ikke like effektivt, spesielt ikke når kosten vår inneholder

store mengder omega-6, har hun forklart.

-Hun anbefaler derfor at du får i deg de lange omega-3 fettsyrene direkte fra maten – altså fra sjømat.

_____________________

-Men siden vi nå vet at fisk kan ha høyt innhold av kvikksølv, er ett kosttilskudd kanskje bedre 😉

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s