-Joggesko med hæler og dempinger i øst og vest er bare TULL!! :O

-Visste dere at joggesko IKKE skal ha hæler og all verdens dempinger?

-Jepp. Det stemmer.

-Jeg har jogget de siste seks-syv årene, med noen treningsvegrings-perioder innimellom 😉

racing

-I høst startet jeg opp igjen etter en vegrings-periode.

-Vi har hold på med ett never-ending oppussings prosjekt,

1

så da har jeg hverken hatt tid eller lyst til å trene.

dangerous treadmill

-Etter jeg nå hadde jogget  i ett par måneder,

begynte jeg å få smerter i knærne når jeg nærmet meg 1 1/2 time.

soreknee288x300

-Jeg fikk tips om at skoene mine muligens var blitt for gamle. Dempingen varer visstnok ikke mer enn ett par år.

-Ja-ja, tenkte jeg. Da får jeg kjøpe meg nye sko.

-Jeg dro på Løplabbet. Der er de spesialitster på jogging.

ls

-Der kan du ta en løpetest, hvor de filmer føttene dine når du løper på en tredemøle de har i butikken.

løpetest

-Du trenger ikke treningstøy eller egene sko. Du løper bare noen sekunder så du blir ikke svett en gang. Det er bare å stikke innom, og jeg anbefaler alle som løper å gjøre det.

-Jeg dro til Løplappet i Sandvika. De har også butikker i Strømmen, Ski, Fredrikstad, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Majorsten og sentrum i Oslo, og en nettbutikk.

-På Løplabbet i Sandvika fikk jeg hjelp av en mann som hadde jogget hele sitt liv.  Jeg husker ikke helt, men jeg tror han sa han hadde løpt 15 mil engang. Kameraten hans hadde løpt enda lenger. Det var så sinnsykt langt at jeg har glemt akkurat hvor langt det var. Jeg har sikkert fortrengt det! Lol 😉

-I alle fall. Mannen visste hva han snakket om.

-Her lærte jeg følgende:

-Hæler og masse dempinger i øst og vest på løpesko er bare tull! :O

-Dette er markeds-skapt. Det de har gjort, er å først lage en hæl på skoene, og så bygger de opp skoen andre steder for å motvirke skadene hælen gjør på oss. Supert det vettu.

-Det aller beste for oss er å løpe uten sko.

-Det er jo litt vanskelig for de fleste, men skoen skal i alle fall være minst mulig bygget opp og breiest mulig for å gi foten plass til å oppføre seg som den gjør uten sko. Den breier seg ut når den treffer bakken. Foten skal også ha plass til å skli fremover når den treffer bakken.

sko

-Romslige, flate, breie sko er de aller beste løpeskoene.

nye sko

Det føles seriøst ut som de er to nummer for store, men FATASTISKE å løpe med! 😀

-Han filmet når jeg sprang med disse flate skoene og når jeg sprang med sko med  hæl.

-Når jeg løp med de flate skoene, traff foten bakken flatt og fint.

-Når jeg sprang med hæl, satt jeg foten skjeft ned, som i sin tur har vært en av grunnene til  knesmertene.

-Jeg har IKKE hatt knesmerter etter jeg kjøpte de nye skoene, og justerte løpestilen min.

-Det skal jeg fortelle om i en post de nærmeste dagene. Denne begynner nå å bli alt for lang! Hihi 😉

-Løp og kjøp! Bokstavlig talt. Hihi 😀

P.S

-Vær klar over at de nye flate skoene bør løpes inn. Siden belastningen blir anderledes, kan man bli støl de første dagene. Det kan være lurt å løpe bare ett par kilometer den første turen, også gradvis øke så musklene får vent seg til den nye måten å jobbe på.

One thought on “-Joggesko med hæler og dempinger i øst og vest er bare TULL!! :O

  1. Tilbaketråkk: Løper du riktig? |

Legg igjen en kommentar

