Løper du riktig?

-Jeg har jogget i noen år, men i høst begynte jeg å få vont i knærne når jeg nærmet meg 1 1/2 time på mølla.

-Etter en tur på Løplabbet fikk jeg vite hvorfor.

ls

-Feil sko og for lange stritt.

joggesko lopestil

-Sko med hæl og dempinger får oss til å sette ned foten skjeft. For lange skritt fører til at man lander på hælen.

-Les hvordan joggeskoene dine bør være HER 🙂

sko

-Etter jeg kortet ned skrittlengden og byttet sko har knesmertene forsvunnet.

-Jeg limer inn en artikkel fra Løplabbet om løpeteknikk nedenfor.

-Skyv hoftene frem og «dett» fremover. Hva skjer når du «detter» fremover med rett rygg? Jo, du løper lettere fordi du lar gravitasjonen hjelpe deg meg fremdriften 🙂

running-form-456

Her er artikkelen fra Løplabbet:

Effektiv løpeteknikk

Av Veslemøy Hausken


NB: Denne artikkelen er skrevet før naturlig løping ble et tema i 2009. Likevel er poengene her stadig aktuelle. Kanskje kan det innvendes noe på innledningen om at det ikke finnes pen eller stygg løping. Fordi når du ser en løper med god holdning som treffer bakken under hofta og flyter framover, så synes vi faktisk det ser ganske vakkert ut!


Riktig teknikk er effektiv og økonomisk, og bidrar til fremdrift. Dårlig teknikk bremser farten. Om man løper ”pent” eller ”stygt” sier ikke nødvendigvis noe om teknikken er god eller dårlig.

Løping er ingen stilkonkurranse. Teknikken må tilpasses farten eller distansen, og terrenget. Sprinteren trenger ikke tenke på at teknikken må være energibesparende, men for maratonløperen er det helt vesentlig.

Tilpass steglengden etter farten

Mange løper med samme steglengde på rolig fart og på raskere løping. Dette gjør at de fleste tar for lange steg på rolig fart, og lander med foten langt foran resten av kroppen. Dette gjør at farten bremses opp for hvert steg, og den tapte farten må gjenskapes med å skyve ekstra i frasparket. Klarer du å korte inn steglengden på rolig løping, vil du lande med foten under hofta, og minimere de bremsende kreftene. Da trenger du heller ikke bruke like mye energi i skyvet, fordi du ike bremser opp før stegavviklingen.

Få hofta langt nok fram

Du skal ikke «sitte» når du løper. For å ikke bruke for lang tid på fotisettet, må hofta komme frem. Treffer du bakken med for mye knekk/bøy i hofta, vil det ta lengre tid å føre tyngden frem enn om du ligger mer frempå med hofta.

Overkroppen og særlig armene kan bidra for å unngå knekken i hofta. Når armene føres frem og opp skapes en rotasjon som skyver hofta mer fram. Sterke magemuskler kan gjøre det lettere å holde posisjonen i hofta

Unngå stem, det bremser farten

Treff bakken med foten under hofta. Jo lenger fram du setter ned foten, jo mer tid vil du bruke på å føre tyngden foran foten, og jo mer vil man bremse farten.

Dette kalles for ”stem”. Det er noe f.eks lengdehoppere utnytter for å omdanne bevegelse framover til kraft og fart oppover. Men for løpere er stem en bremse.

Sving med armene, det gir stabilitet

Prøv å løpe med armene i lomma eller tett inntil kroppen og kjenn hvordan kroppen roterer fra side til side og hvor vanskelig det blir å holde balansen.

Tren på riktig armbruk med en overdrivelsesøvelse der du legger vekt på å føre hendene helt bak ryggen (”ta en drops i baklomma”) og før så hånda opp til haka (”putt dropsen i munnen”). Øv foran speilet eller mens du løper. Men i et løp av lengre varighet vil man ikke føre armene verken så langt tilbake eller så langt opp.

Din egen stil

Helt til slutt: ikke fortvil! Alle har sin egen måte å løpe på, men det kan være lurt både med tanke på å forebygge skader og for å få det til å gå fortere når du løper.

Trykk på bildet for stor utgave hvor du faktisk SER teksten 😉

how-to-run-101

-I morgen kommer flere jogge-tips 😀

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s