Blomkål og linfrø pizza-bunn! :D

Jepp. Du leste riktig. Blomkål og linfrø pizza-bunn 🙂

Jeg har matallergi, og akkurat nå holder jeg på å finne ut hva jeg reagerer på. Følgene av det er at utvalget for tiden er mildt sagt skralt. Da begynner den nakene kvinnen å spinne, og her er hennes nye oppdagelse.

Blomkål + linfrø = brød! 😀

IMG_3211

-ER DU ALLERGISK MOT EGG TRENGER DU:

4 blomkålhoder

Cauliflowerimage

8 ss linfrø

flax_seed

1,5 dl varmt vann ( ikke kokende )

Front image_drinking-water

2 ts salt & 1/2 ts pepper

index

-Hvis du ønsker å lage blomkålsuppen, trenger du en melk du ikke er allergisk mot.

11257

-Jeg bruker havremelk her. Ca en liter holder 🙂

-ER DU IKKE ALLERGISK MOT EGG TRENGER DU:

4 blomkålhoder

Cauliflowerimage

8 egg

egddg

2 ts salt & 1/2 ts pepper

index

-Er du ikke allergisk mot ost, er det helt nydelig med en dl Parmasan ost også 🙂

parmesan

-Hvis du ønsker å lage blomkålsuppen, trenger du en melk du ikke er allergisk mot.

 11257

-Jeg bruker havremelk her. Ca en liter holder 🙂

_______________

How-to-do-di, eller hva i all verden gjør jeg nå! Hihi 😉

-Del blomkålhodene opp i store buketter og rasp opp «blomstene,» ikke stammen.

-Ja, og ikke det grønne. Jeg river bort mesteparten men noe er igjen så det blir lettere å holde i når jeg rasper opp.

-Deler du blomkålhodet opp i små biter tar det for ever å raspe det opp.

-Har du store biter går det super-kjapt 🙂

 IMG_3158     IMG_3159

-Stammen tar jeg ikke med fordi den er litt bitrere på smak. Du kan ta den med, men jeg valgte å la være.

IMG_3075

-Jeg lager suppe på stammen. Oppskriften på suppen får du også i dag, så ikke kast restene av blomkålen. Legg dem bare til side så lenge 🙂

IMG_3154

IMG_3186

-Kok nå blomkålen du har revet opp i en ti minutters tid.

IMG_3190

-Sil av vannet og legg blomkålen i ett tørkle.

IMG_3076

-Vri ut vannet så du sitter igjen med en ganske tørr masse.

  IMG_3077

-Oppi en bolle med blomkålen.

IMG_3196

-Kan du ikke spise egg, tar du nå frem linfrøene.

IMG_3078

-Kvernet eller hele er opp til deg. Det beste er egentlig å kverne dem. Da får du alle de gode egenskapene til linfrøene.

-Jeg beholdt de hele denne gangen, men kommer til å kverne dem neste gang 🙂

flax_seed

-Legg linfrøene i en bolle og ha på det varme vannet.

IMG_3188

-La linfrøen stå i ca 10 minutter, til vannet blir som gelé.

IMG_3197

-Ha så eggene, eller linfrøene pluss salt og pepper oppi bollen.

-Er du ikke allergisk mot ost, river du opp osten og har denne i også 🙂

IMG_3203

-Rør.

IMG_3204

-Legg bakepapir på ett stekebrett, og form til «pizza-bunnen»

IMG_3205

-La «pizza-bunnen» være ca en cm tykk.

IMG_3206

-Jeg velger å lage mange små. Jeg bruker dem som brødskiver til daglig.

IMG_3121

-De er helt suverene  å bruke som brødskiver med pålegg på 🙂

-Sett midt i ovnen på 225 grader i 40 minutter.

IMG_3208

-Du kan selvsagt forme til en stor pizzabunn, steke den på samme måte som beskrevet her, også ha på den toppingen du ønsker.

-Akkurat som du ville gjort med en vanlig pizza.

cauliflower-pizza-crust-pizza

-Du steker den deretter, du gjettet riktig, som en vanlig pizza. 10-15 minutter. Det kommer jo an på toppingen din 🙂

-Mens pizzabunnen stekes, lager vi suppe av restene av blomkålen 🙂

-Legg restene av blomkålen i en kjele, og fyll opp med en melk du tåler, til du ser melken i kjelen.

IMG_3191

-La stå å småkoke til blomkålen er myk.

IMG_3193

-Det tar ca ti minutter, men jeg lar den bare stå og småkoke til jeg er ferdig med pizzabunnen 🙂

IMG_3215

-Smak til med salt og pepper.

-Hvor mye kommer an på hvor mye du lager, men jeg bruker 1/2 ts pepper og en to-tre ts salt på ca to liter suppe.

-Mulig du må ha litt mer salt og pepper, men begynn med det, også har du litt og litt oppi til du har det resultatet du ønsker 🙂

-Hell oppi blenderen og kjør på full fart i noen sekunder.

IMG_3214

Voila!

-Da er det bare å servere 🙂

-Her har jeg hatt ost på «pizza-bunn»- brødskivene mine, og smeltet osten i ovnen. Det tok ca 10 minutter på 225 grader.

IMG_3222

-Jeg stekte opp litt kylling, sjampignon og løk krydret med salt og pepper som jeg hadde oppi suppen, men det er absolutt ikke nødvendig. Den er nesten bedre uten.

-Enjoy 🙂

One thought on “Blomkål og linfrø pizza-bunn! :D

  1. Tilbaketråkk: Blomkål & Bananbrød/kake :D |

Legg igjen en kommentar

